mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

bra och dålig pedagogik

när jag jobbade på förskola så fick jag lära mig vad pedagogik är och hur jag skulle applicera det i mitt arbete i barngruppen. 
Och jag förstår absolut vad syftet. Att kommunicera bättre och att använda det som ett verktyg för att lära andra, utan att rakt ut säga "såhär är det". 

Man brukar säga :
"den bästa läraren är den som visar vart du ska titta någonstans men inte säger vad du ska se"

Men det jag nu funderar på är följande:
Om jag pedagogiskt ska visa t.ex ett barn att det är fel att slå någon annan med en spade....
Det är ju bra, för det är ju fel. 
Men jag tänker såhär...Säg att alla pedagoger på förskolan gör detta. 
Det är ju bra. barnet lär sig. 
Men säg sedan när barnet växer upp. Det är inte alla i världen utanför förskolan som pedagogiskt kommer förklara när personen gör något fel. 
Min erfarenhet är att folk antingen
1)reagerar med illska
eller
2) undviker personen för att slippa konfrontation.

Min fundering är om detta blir en förvirring. 
För man kan ju inte förvänta sig att alla ska agera pedagogiskt. Det är inte alla som läst till lärare eller annat som involvera att läsa pedagogik (eller retorik för den delen). 

Jag har absolut inget svar på detta, men tycker det är en intressant fråga att reflektera över

Ta hand om er!
Stora kramar
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: