mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

hälsa till vikt

jag är en av de där typiska medelmåttorna. 
Jag har aldrig varit riktigt slank, men aldrig heller ordentligt överviktig. 
Men jag har väl alltid haft en önskan att komma över gränsen och bli sådär slank. 
Men det är först nu jag har lyckats. 
Och det var inte på det sättet jag trodde det skulle vara. 
Det som hände var att jag ville bli hälsosam. 
Jag hade också en kompis som gjorde samma resa , och fortfarande gör för den delen. 
Hon går på en diet. Vi började prata kalorier och dieter och liknande. 
Men då började jag fundera på saker som " vad är en kalori egentligen?"...
och då slog det mig att allt jag har tagit allt för giver om vad jag läst vad dietister och läkare sagt. 
Och jag började ta ansvar för min egen hälsa. 
Jag började göra research. Jag började läsa på om vad olika livsmedel innehåller, och vad det innehållet gör med min kropp. 
Jag slutade alltså äta mina kännslor- och började istället äta sådan mat som ger min kropp den effekt jag är ute efter. 
T.ex så vill jag skaffa muskler. Hjärtat är en muskel som jag vill stärka så den orkar med allt jag kommer göra resten av mitt liv.
Då fick jag läsa på om vilken mat som är den bästa för detta. 
Och då slog det mig att jag också behöver se hur mycket av allt jag behöver.
Och så fick jag experimentera på vilket sätt jag kan få i mig allt jag behöver. 
Ibland är jag inte sugen på den där tallriken med sallad. Ibland vill jag bara få äta mitt kött.
Då hittade jag mitt sätt genom att mixa broccoli och spenat och hälla kryddor så det blev en sås av det istället. 
Och om jag mår dåligt någon dag. Tja, då fick jag tänka vad jag ätit den dagen, och sedan utesluta något av det nästkommande dag för att se om det hjälper. Om inte, så fortsätter jag tills jag hittat källan. 
JAG och enbart JAG har ansvaret över min hälsa och mitt välmående

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: