mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

visst gör det ont när knoppar brister

Idag kom jag att tänka på när jag var liten och hade växtvärk. 
Ni vet den där känslan som lixom ilar i lederna- som när det ilar i tänderna. 

sedan kom jag på att jag har upplevt den känslan i vuxen ålder också. fast på ett annorlunda sätt. 
Precis samma värk- fast på ett emotionellt plan. 
Jag tänker att växa både fysiskt och psykiskt gör ont. Båda medför växtvärk. 

Och för ett tag sedan lärde jag mig att detta faktiskt är ett faktum.

Man kan ha flera olika tankar och föreställningar i huvudet. 
Men om några av dessa tankar inte kan samexistera med varandra så måste den ena försvinna. 
Och då försvinner den tanken ner i det undermedvetna. 
Så när man till exempel går i terapi så plockar man fram de tankarna som kommit ner i det undermedvetna till det medvetna. 
Och vad händer då? Jo då ligger de tankarna som legat i det undermedvetna och krockar med de tankar som den inte kommer överens om. Och det är klart att det känns. Det är bl.a därför terapi kan kännas väldigt tungt. 
Det tar ju mycket kraft liksom. Och ovanpå det så rör man dessutom upp en massa känslor. 
Men det är ju för att växa. 
Man vill ju ta en titt på det som finns i det undermedvetna för att observera det. 
Kanske finns det saker där som man vill behålla istället för något annat i det medvetna. 
Kanske inte- men det kanske är bra att observera det som finns i det undermedvetna, för det kanske säger en del om vårt beteende. 

Så min slutsats: det är inte konstigt att det gör ont att växa
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: