mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

du är inte konsekvenserna

Inom filosofin så pratar man om de som tänker att det som räknas är konsekvenserna , och de som tänker att det är intentionerna som räknas. 
Själv tänker jag att så länge intentionerna är goda, så behöver nödvändigtvis inte konsekvenserna alltid vara ultimata. 
Jag tänker att om man skalar bort vad en person gör och vad det får för konsekvenser, så finns bara intentionerna kvar. Och jag tänker att en persons tankar och intentioner säger mycket om vem man är. 
Ibland tänker jag att jag "måste vara en bra person" genom att göra det som får bra konsekvenser. 
Och med bra konsekvenser så har jag tänkt det som gör andra glada, och så som de förväntar sig att jag ska handla. 
Denna besatthet av konsekvenser har fått mig att på något sätt glömma att den jag är i mig själv duger. 
Den jag är= det jag tänker, mina värderingar, mina intentioner.
T.ex: Jag har en i min närhet som hela tiden går runt och tänker på personer som hen tycker om. 
Hen vill göra massa saker för dom hela tiden, men vet inte vad, så därför blir det inget gjort. 
Men bara att höra att hen har dessa tankar gör att jag känner sådan ömhet för hen, och tänker att hen är otroligt fin och omtänksam.

Och för den delen.... även om jag kanske har en hetsig debatt med till exempel min mamma, och vi råkar på kant med varandra- så är det ju inte det som är min intention. Det kanske blir konsekvensen av det, men min intention var kanske att försöka förklara hur jag tänker angående en viss sak, och på så sätt lära känna mig djupare, och jag henne. 
Men detta var ju såklart svårt att förutspå när jag tog upp samtalsämnet. 

För grejjen med för mycket fokus på konsekvenser är också att man gör det väldigt enkelt för sig själv att bli sårad. 
Som att påbörja en relation med en person som du vet att du inte kan lita på. 

För vad händer? Jo...när du tänker på att du ska få bästa möjliga konsekvens- så försätter du dig i en position där du antingen kan lyckas eller misslyckas.
Och om man dessutom har en föreställning om att "man är vad man gör"....ja med den logiken så blir ju förmodligen tanken "jag misslyckades= jag är dålig". 
Så var snäll mot dig själv, och gör inte så mot dig själv. 

Såklart finns det också situationer där man faktiskt kan veta konsekvenserna, så dessa är ju såklart undantag.

Men min poäng är: Du är inte vad du gör! Var snäll mot dig själv

Kram


 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: