mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

Död+sexualitet?

Jag har väl hört en och annan fälla en kommentar om hur någon ens kan tänka på sex i en sorgesotuation så som när någon dött/begravning. 

Jag funderar på om det inte kan vara så att det har med vår rena överlevnadsinstinkt att göra. 
Om någon dör. Den personen är kanske en nära person- en förlängning eller vikarie av oss själva.
Om den då dör- kanske det påminner om vår egen dödlighet. 
Amygdala i hjärnan blir medveten om att döden ligger oss nära. Den ringer i varningsklockorna så att hypotalamus hör detta. Då säger hypotalamus : allright kroppen! Om vi inte sätter igång kommer vi dö! Könsorgan- su gör bäst i att vakna nu! Vi ska reproducera!!!! 

Jag har Ingen djupare kunnskap inom detta. 
Det jag vet är det som lett framtill denna slutsats iaf. 
I mina öron låter det inte helt orimligt i alla fall. 

Tål att tänkas på ;) 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: