mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

Några ord om respekt

Jag minns en gång när jag satt på en workshop och pratade med ett par vänner.
Jag berättade om en konflikt jag befann mig i med en person och frågade vännerna med glimten i ögat "...så hur ber man någon på trevligaste sättet möjligt att dra åt helvete?". 

Då vänder sig läraren för workshopen om och frågar mig: "varför måste du vara trevlig?...."

Dessa ord har funnits i mitt huvud sedan dess, och jag har ställt mig frågan många gånger. 
"Måste jag respektera alla?" 
Svar: Nej

Varför?
Här kommer min utläggning:
Låt oss först läsa på vad respekt egentligen är. 



På Wikipedia står:
"Respekt betecknar i vardagligt tal aktning eller vördnad för en person.
Mer konkret innebär detta att man värdesätter en persons egenskaper.
Respekt kan även kännas och visas för abstrakta ting, som en nation eller religion".
    Detta tror jag är det de flesta brukar tänka när de tänker på ordet respekt. 
Här förstår jag vad det ibland är som folk har fått om bakfoten vad gäller egenskaper. 
Om jag tar rättsaktivismen som exempel. De pratar ofta om att behandla människor med respekt. 
Men jag tror att de blandar ihop respekt och diskriminering/negativ särbehandling. 
Alltså kan man känna brist på respekt för en person pga dennes egenskap.
Men att särbehandla samma person enbart för sin sexuallitet, trosuppfattning, etnicitet eller liknande är diskriminering då
detta ej är egenskaper, som du alltså därför ej råder över.


Det tyska ordet "Achtung" översätts ofta med "respekt". 
Och det jag tänker på gällande detta ordet är när folk säger "personen respekterade inte mina känslor". 
Alltså var någon inte aktsam om ens känslor. 
Och här har vi ett moraliskt problem då att vara oaktsam om någons känslor nödvändigtvis inte behöver vara diskriminering. 
Så om vi tänker på det som stod innan: "Mer konkret innebär detta att man värdesätter en persons egenskaper". 
Känslor är inte egenskaper. 
Man kan tycka att folk borde ha en inneboende vilja att inte såra. Tyvärr är det nog inte så enkelt. 
Ta en förälder t.ex. En förälder behöver ibland göra saker som gör sitt barn ledsen för att barnet i det långa loppet ska lära sig något som är vesäntligt för att klara sig ute i vuxenlivet när den växer upp.
Däremot så rår man över sina känslor på ett visst sätt. 
Jag kan t.ex välja att omge mig med människor som är aktsam om mina känslor och iaf inte har för uppsåt att såra eller kränka mig.
Det är skillnad på att nedvärdera och kränka gentemot att helt enkelt inte bry sig eller försumma mina känslor.
Det handlar också om att se vad någon säger  till mig och vad den säger om mig. 



 På wiktionary står det : "känsla av att anse någon vara (mycket) moraliskt eller intellektuellt begåvad (kanske mer än en själv);
det att eller känsla av att se upp till någon".
Detta innebär att den som vill ha min respekt måste ge mig känslan att vara just detta.
Därav att man brukar säga "Earn my respect" antar jag. 
Tyvärr ger inte alla mig den känslan. Inte alla heller som ger mig något att se upp till dom för.



Det står också på "stanford encyclopedia of philosophy" :
"Philosophers have variously identified it as a mode of behavior, a form of treatment, a kind of valuing, a type of attention, a motive, an attitude, a feeling, a tribute, a principle, a duty, an entitlement, a moral virtue, an epistemic virtue".
   Alltså är en del av definitionen att respekt är ett form av agerande. 

Det står på NE.se "respekt är ungefär att visa eller känna att man värdesätter någon".
Så då dyker min tanke upp: varför ska jag värdesätta den som tydligt visar att den inte värdesätter mig?  
Det är ett indirekt sätt att inte värdesätta mig själv (självrespekt).
Om någon agerat på ett sätt som visar att den inte respekterar mig har jag ingen skyldighet att respektera och värdesätta denna personen.



Så min slutsats är alltså att jag inte alltid behöver respektera alla då alla inte ger mig något att respektera eller värdesätta dom för.
Det jag också tar med mig från min research är att respekt inte är så enkelt som att man antingen har eller inte har respekt. 
Man kan t.ex sakna respekt för en person utan att göra våld på dennes person,rättigheter eller diskriminera.
(engelskans ord för "kränka" är "violate" / violent).







Referenser: 
https://plato.stanford.edu/entries/respect/
http://synonymer.cc/search/respekt

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/respekt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Respekt
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: