mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

att bli sjuk gör dig sjukare

Kan vi snäll prata lite om att det är något fel på systemet när man blir sjuk/sjukskriven !
Jag blir rent av förbannad!
Jag har en person i mitt liv som nyligen blivit sjuk. 
Det som irriterar mig är att stackarn blir sjuk, och dessutom får klagomål på chefen att hon vart dålig på att skicka in papper på sina sjukanmälningar. 
Jag förstår, papprena måste in- det är så det ser ut, så det är inte det som är mitt fokus. 
Mitt fokus är att hon precis fått en diagnos av en ovanlig sjukdom. 
Jag träffade henne dagen efter hon fått diagnosen, och tyckte såklart det var jobbigt att ha fått den. 
Dels för att den är ovanlig, så det är många som inte hört om den, och tror att det är skitsnack. 
Och dels för att det inte finns så mycket forskning på den, så den enda medicin som finns är lindrande. 
observera att jag säger LINDRANDE! den läker alltså inte. 
Så detta var såklart jobbigt. 
Och det behöver inte ens vara en ovanlig sjukdom. Om man blir sjuk överhuvudtaget så man inte kan jobba...
Om man nu är så sjuk att man inte kan arbeta...då är ju det sista man behöver att hålla koll på alla papper som ska in överallt (chefen...försäkringskassan...) och ringa alla samtal för att sjukanmäla sig. 
Det känns liksom inte riktigt mänskligt....jag kanske är naiv, men... tja jag vet inte...känns som att det borde finnas ett smidigare sätt....har träffat allt för många som haft problem med detta...många med liknande denna historien....
Om någon kommer på något bra förslag, så hör gärna av er...något måste göras...vi måste kunna lyssna på att kroppen är sjuk och stanna hemma utan att det ska bli världens stress...för kroppen behöver få fokusera på att bli frisk- inte ta hand om massa stress ovanpå det...då blir vi ju aldrig friska och kan återgå till jobbet...och då blir vi bara ännu mer stressade...och då fortsätter vi vara sjuka...och blir ännu mer stressade...
 
ja ni fattar.... 

Detta systemet är bra i teorin...inte praktiken...det är det jag försöker säga....
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: