mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

Locked in

(null)
 
Innan du går vidare vill jag att du  tittar på bilden och funderar själv hur du tolkar den. 
Vad finns på bilden? 
Vad tror du den vill framkalla för känsla? 
Vem är bilden till? 
Finns det någon metafor/sybolism i bilden? 





Nu kommer detta nog bli lite meta. 
Men jag tänker ändå ge mig in på att analysera min egen konst. 
Min ursprungliga tanke var att måla ett inlåst hjärta för att gestalta de inlåsta/förtryckta känslorna man känner vid depression.
 Depression betyder ju att känslorna är depressed. Men dom finns alltså fortfarande. 

En fråga som dök upp när jag såg bilden var "vem är åskådaren? Vem är det som står och tittar på det inlåsta hjärtat?". 
Då kom jag att tänka på föräldrar bland annat. Man känner fortfarande kärlek för sina barn och ser dom som sina hjärtan. 
Men man måste straffa dom för att dom ska förstå att deras beteende får konsekvenser. 
Likaså kom jag att tänka på drevet den senaste tiden om mr.cool låten. 
Det finns ett citat som lyder 
" Ett kränkt barn slutar inte älska sina föräldrar. Det slutar älska sig själv". 
Och detta kanske också kan vara ett kränkts barns förälder. Föräldern är en brottsling/förövare- men barnet älskar hen ändå. 
Sedan vill jag tala om att hjärtat står med ganska öppna armar istället för att våldsamt försöka bryta sig ut. 
Detta kan symbolisera hur hel man kan bli av att bara sona sitt brott (det är inget brustet hjärta-utan det är helt). 
Låt detta bli en liten insyn i hur en analys kan gå till 

Mycket nöje
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: