mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

samtala med en adopterad

Jag vill prata lite om alla de frågor som dyker upp när folk får reda på att den dom prata med är adopterad. 

"vart kommer du ifrån?"
"så dina föräldrar bor här också då?..."
"när kom du hit till sverige?"
"har du varit där efter du blev adopterad?"
"vet du vilka dina biologiska föräldrar är?"
"har du träffat dom?"
"skulle du vilja det?"

De flesta frågor som folk ställer är relevanta. Det ska jag inte förneka.
Det som blir fel är när någon man inte känner så väl ställer frågorna.


Jag ska försöka förklara varför det blir knasigt:
Tänk när ni går till en läkare. En del känner sig smått nervösa inför besöket. 
Anledningen är för att helt plötsligt ska en person du inte känner få ytterst personlig och kanske privat information om dig. 
Såklart är det ju nödvändigt då läkaren behöver det för att få reda på vad som är bästa behandlingen för just dig. 
Men ni förstår min poäng. Läkaren ska på två bleka sekunder få information som du bara delar med de i din innersta krets. 

Och...det är precis detta som händer när du ställer dessa frågor till en adopterad också. 
Dessutom är det frågor som är mer lämpade för en psykolog att ställa. Inte en främling som jag nyss träffat.
Att du får sådan privat/personlig information om mig utan att jag har det om dig gör att du på två bleka sekunder hamnar i en maktposition i och med att jag blir väldigt sårbar.  

Och något som jag är lite nyfiken på: 
Varför vill du veta? Vad tänkte du att du ska göra med informationen i detta skede av vår bekantskap?

Jag som adopterad har såklart också ansvar att säga ifrån om jag inte vill svara på frågorna. 
Men jag vill bara att ni ska veta- att är frågan ställd- så är mitt huvud redan och leta efter svar- även om jag inte yttrar det. 
Bara så att du vet vad som händer i min hjärna och mitt hjärta.
Men det är lugnt. jag vet att du bara är nyfiken och vill veta! och så länge intentionerna är goda så kan jag se förbi det. 
Ska försöka få ihop ett inlägg med svar på alla dessa frågor folk har, men kanske inte vågar ställa. så ni slipper undra. 
Tack för att ni bryr er ändå.
Kram och lycka till er
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: