mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

Psykisk träning

Efter att ha gjort arbete med mig själv har jag insett en sak: 
Herregud vad man är dålig på att ta hand om sig själv! Jag skriver "man" för att jag tycker mig se att detta gäller alla. Jag har förstått innebörden av att ta hand om sig själv. Att ta hand om sig själv på riktigt! Inget godisätande. Inget lata sig framför tv eller dränka sina sorger med alkohol. Att verkligen ta hand om sig är tufft och viktigt. Att ta hand om sig psykiskt är som att ta hand om sig fysiskt. Efter ett träningspass kan man vara helt slut. Om jag bearbetat en psykiskt tuff situation kan jag vara lika trött som efter ett träningspass.
Men det jag har insett är att många inte gör den psykiska träningen som krävs för att ha en bra psykisk hälsa. En god psykisk hälsa är någonting du skapar själv, precis som att du skapar en god fysisk hälsa genom träning och näringsrik mat. Det är dock just därför viktigt att hålla igång sin psykiska träning. Annars tappar du styrkan, precis som du tappar muskler om du slutar med fysisk träning. Jag har insett på grund av detta hur stark och svag jag kan vara i psyket.

Jag har haft en tuff sommar. Jag har vart mer ärlig och autentisk än någonsin. Detta fick motstånd. Folk hade svårt att se att det var det jag sa som de hade svårt att handskas med istället för att det var mig som person i sig. Jag fick därför kämpa extra hårt för att hålla kvar min psykiska träning och stå fast vid att vara autentisk. 
Det motstånd jag fick var dock på bristningsgränsen till vad jag klarade av. Man kan se det som att jag brukar bänkpressa 35 kg men nu fick 40 kg kastat på mig att bänkpressa. Skillnaden är att detta hände psykiskt, men principen var densamma. 
Jag hade dock aldrig klarat situationen om jag aldrig hade gjort psykisk träning över huvud taget. Visst blev jag slut efteråt och det krävdes 3 veckors återhämtningstid. Men jag gjorde det och jag står här ännu starkare. Vid tränign bryts musklerna ner under träningspasset, för att sedan byggas upp (förutsatt att du äter näringsrik mat som ger kroppen protein till muskelbyggandet och annan energi för att göra jobbet att bygga musklerna). Precis så hände det med mitt psyke också. Mina psykiska muskler bröts först ned. Jag fick då genom meditation och medkänsla till mig själv ge mig motsvarigheten till protein för att mitt psyke skulle kunna bygga upp musklerna som först var nedbrutna. Men jag har märkt att vi faller i en fälla av självömkan utan att ge oss själva det vi behöver. Ibland händer detta, och det är ok eftersom man ibland faktiskt är utmattad. Då kan man bara vara tacksam om man har någon som kan hjälpa en. Så ta hand om varandra genom att ge varandra psykiskt protein om den andra är trött efter träning! 

TA HAND OM ER! 
KRAMAR!!!!!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: