mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

(PK)Viktig obekvämhet

Jag såg denna bild på instagram och fick en viktig tanke:

(null)

Det är så otroligt viktigt med att kunna vara obekväm. 
Obekvämhet är inte trevligt, nej. 
Det som gör dig obekväm kanske är det dock. 
Istället för att inse fakta och ta tag i vissa problem så lindar vi gulligt in det i silkespapper och kallar det "PK". 
Det är såklart aldrig okej att göra något med onda uppsåt för att såra någon. 
Men vissa saker måste vi tala om och det är 100% okej att det är obekvämt att tala om. 
Det är INGEN som kan göra varenda människa på jorden nöjd. 
Och det är ingens jobb att göra varenda människa på jorden nöjd heller. 
Någonting jag framförallt har lärt mig är att alla inte måste hålla med mig. Och varför tycker jag det är ok? Jo, för att det inte heller är någons jobb att dag ut och dag in följa min moral-karta. Så länge folk inte säger eller gör saker som är olagliga så får jag bara leva med att folk inte delar mina åsikter och lever så som jag tycker. 
(Varför jag ens skulle lägga mig i det vet jag inte. Jag har fullt upp med mitt eget).
Och dessutom blir det löjligt om alla ska stoppas i samma PK form. Rentutsagt farligt dessutom. 
Suffragetterna var utmanande på sin tid. Det dom talade om var obekvämt då. Men det var viktigt och nödvändigt. Obekväma saker kommer alltid hända- så lika bra att skapa vertyg för att hantera det på istället för att klaga. 
Att säga det som är obekvämt är ibland att bespara någon smärta. 
Att vara den som säger rakt ut till någon vad den kanske inte vill höra, men BEHÖVER höra. 
Be kind: be real 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: