mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

Varför terapi?

Terapi. Varför går man i det? Varför fungerar vissa terapiformer inte på vissa personer?

Min mamma frågade mig någon gåung när jag gått i terapi om jag skulle fortsätta när det verkade som att jag var glad. "För är inte det som är meningen? Att bli glad?". 

Det kan vara ett tecken på att terapin fungerar , ja. 

Men det är inte huvudsakliga meningen. 

 

Det man bland annat gör under terapi är bland annat att ta reda på vad du har för filter som du tolkar världen igenom- för att ta bort dom så att du kan gå ut i världen med klar och tydlig syn. 

Jag vill alltså ta av dig de glasögon du har på dig med blått filter så att du kan se att citronen framför dig är gul och inte grön. 

 

Varför fungerar då inte vissa terapiformer för en del? 

Ta KBT till exempel. 

Har du ett visst sätt att se världen igenom så är det genom detta filter dina upplevelser passerar  och tolkas av din hjärna. 

Det blir alltså VÄLDIGT svårt att "tänka om" under dom här omständigheterna. 

 

KBT kan vara givande för någon som behöver hjälp med själva tänkandet, men som ej har ett filter som saboterar mellan intryck och tänkandet. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: