mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

Livet

Jag har under en period (ca 1,5-2år) hållt mig borta från skräpmat, alkohol,cigaretter, socker och andra substanser och onyttigheter. 

Den senaste veckan har vart tuff. 
Haft Tenta i psykologi. 
Det har inneburit en hel del innre arbete som pågått under ytan samtidigt som man läser. 

Men tanken som dyker upp i mitt huvud är: 
Jag ska ge mig själv en klapp på axeln varje dag jag inte tar något beroendeframkallande. 
Om det så är att hålla sig borta från att äta för mycket för att dämpa känsla av olust. 
För dessa dagar har jag vart ett vrak. Inte vetat ut eller in. 
Så att folk behöver alkohol, mat,drocker/socker är fullt förståeligt. 
För det är tufft att vara människa. 
Folk vill bara ha något som ger dom kraft/styrka/mod.
En sak alla kan vara överens om oavsett religion eller ideologi är att livet innebär lidande. 
Det enda vi kan göra är att försöka minimera lidandet till absolut minimum som är möjligt (vissa saker ärnldvändiga att dom får svida och göra ont). 

Mitt hjärta är väldigt blödigt och jag står närmre mig själv än någonsin. 
Och det är tufft. Men jag får hitta styrka i någonting som ger mig styrka men också är snäll mot min kropp. 
Hitta sätt att få lugn och ro att tänka och make sense av min omvärld och människorna i den.
För jag tror att en stor stressfaktor vi har idag är att vi ständigt pratar. 
Det är så jääävla mycket babbel. 
Och om vad?!? 
Vi behöver lugn och ro så vi kan fokusera helt på att bara vara i oss själva en stund lång nog att svara på frågan "hur mår du idag?" . 
Jag ska göra det till rutin. 
Någon gång under dagen ska jag sätta mig ensam i tio minuter och svara på den frågan....
Så...hur mår du idag?.....
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: