mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

våldspyramiden steg 1 "problematiskt språk"

Då går vi vidare i pyramiden!


"Ett problematiskt språk och bemötande.
Med detta menas allt som inte är ett skämt men ändå upprätthåller rådande strukturer.
Det kan t.ex. vara att vägra använda rätt pronomen".

 
"Ett problematiskt språk och bemötande."
Vad menas med detta? 
Jag antar att man syftar på när folk t.ex säger "du slåss som en tjej!". 
Jag tolkar det som att det är det man menar. Men då funderar jag på en sak:
Någon står i ena sekunden och skriker "Säg inte att någon slåss som en tjej! Det är nedvärderande!" osv men i nästa sekund när någon inte vill använda "rätt" pronomen så säger man "men vadå, tycker du inte att en transkvinna är en riktig kvinna?!". 
 
Hur kan aktivister säga emot sig själva så OTROLIGT mycket i en och samma mening? 
Jag förstår inte. Det gör mig arg, frustrerad och jag får fysiskt ont i huvudet av att försöka få ihop detta. 
Hur ska vi ens ha det?!

men vi går vidare....
"Med detta menas allt som inte är ett skämt men ändå upprätthåller rådande strukturer."
okej....så jag antar att den struktur som syftas på här är den patriarkala strukturen. 
Låt oss ta en titt på detta. 
wikipedia och google är vår vän som stödjer oss i att börja rota. 

"Patriarkat av grekiskans πατριάρχης (patriarkhēs, "fadersvälde")[1][2] är ett samhällssystem där män har den primära makten och de flesta ledande positioner inom politiska, ekonomiska, religiösa, sociala, och finansiella institutioner domineras av män."

då hittar jag direkt svar på varför detta nödvändigtvis inte är ett problem. Det står lite längre ned: 

"Könsbaserad uppdelning av arbetsmarknaden och förhindrande av kvinnlig politisk makt reglerades i lagar i västvärlden fram till början av 1900-talet. Idag har diskriminerande lagar avskaffats, men fortfarande anses en rad normer och sociala mekanismer bevara strukturerna inom feministisk teori"

Ett annat problem är att när jag sökt runt och försökt hitta en definition av vad "patriarkal struktur" innebär så hittar jag formuleringar som är luddigare än vad en politiker hade kunnat formulera. 
Jag frågade på F!'s instagram men fick inget bra svar utan blev hänvisad till en annan när jag inte förstod. 
Jag fick svaret först "något som genomsyrar alla delar av samhället i alla nivåer. Allt från politiska beslut till personliga relationer". 
Sedan orkade personen inte bemöda sig mer innan hen skickade mig vidare. 
Detta är alltså en plattform där folk SKA ha koll på detta. 
Kan man inte förklara någonting på ett enkelt sätt så har man inte förstått det. 

Okej...då har vi rett ut det. 
Vart var vi? 
Just det!
"Med detta menas allt som inte är ett skämt men ändå upprätthåller rådande strukturer."
Så vad är det då för strukturer vi talar om, om denna typ av diskriminering ej förekommer längre?
Det är väl den sociala strukturen och heteronormen som man brukar tala om. 
Jag hittade en video jag tyckte var intressant. 

https://www.youtube.com/watch?v=Fk-Rw7RoU3o&feature=youtu.be ). 

I den videon talar en person om en studie som hon gjorde. 
Den handlade om hur tonårstjejer upplever att de behöver leva upp till heteronormen.
Min fråga är: vad är fel med en heteronorm? Vi är trots allt djur. Vår primära uppgift är att föröka oss. 
Allt annat är avvikelser. Ingenting fel med det. Det är vad det är. Att vi har en heteronorm beror på att vara heterosexuell är vanligare. Och det finns en tydlig förändring i vår attityd kring detta idag. Ta bara homosexuallitet. Det har inte klassats eller setts som en sjukdom sedan slutet av 70-, och början av 80-talet. 
Jag som har gått i terapi vet att det tar tid att sätta ord på saker man tänker och känner. Så det är inte konstigt att det är fler och fler som nu börjat prata om sina upplevelser kring könsidentitet och sexuallitet. 
 
Det börjar representeras mer och mer olika sexualliteter och könsidentiteter på film och tv. 
Senast i år kom det ut en serie som handlar om transpersoner ("pose"). 
Sedan såklart finns det ju tyvärr ett fåtal som t.ex fortfarande tycker att en tjej som är rakryggad är "hård" medan en rakryggad man bara är "som en man ska vara". Vi måste ju självklart lämna utrymme för individualitet. 
Och en annan tanke: studier som gjorts är just om hur personer upplever att de behöver leva upp till en norm. 
Men vilka är dessa som "skapar" normen? Är det verkligen folk som tycker att någon är mer eller mindre värd än någon annan pga detta? (såklart finns alltid ett fåtal undantag av idioter). 
 
Jag tänker på en person som trakaserade mig sexuellt. 
Jag konfronterade honom efteråt när jag samlat mina tankar om vad som hände. 
Hans svar var något i stil med "Men du är från brasilien, jag trodde du var en soft latino-brud" osv. 
Absolut knasigt- ja!
Men ser ni något annat i detta?
Han har på INGET sätt med detta sagt att han därför tycker att jag är mindre värd eller diskriminerat mig på annat sätt. 
Han tog på mig på olämpligt sätt och ville att jag skulle ta på honom på olämpligt sätt.
Ja, självklart är detta inte okej. Men förstår ni? I hans värld fanns inte att jag var någon att bara köra över. 
Fördomen ledde såklart till både att hans och mina känslor blev sårade. 
Men det fanns inga faktiska onda tankar. 


Och detta med att använda "rätt" pronomen. 
suck....
Jag kan ta att någon inte vill bli kallad ett visst pronomen. Fine. 
Men tala för fasen inte om för mig vad jag SKA säga. 
Det är diktatiskt och det är diskriminerande mot mig snarare än dig! 
Därför är jag helt för att "hen" finns. För ibland är kön orelevant och då är det bra att ändå ha något pronomen att säga för att slippa leta och att någon hakar upp sig på det. 
 

Slutsats:
Vi MÅSTE börja sätta ord på under vilka premisser vi talar om detta och börja prata klart och TYDLIGT om det. För en sak som jag märkte var att ju mer jag satt och läste om detta, ju mer förvirrad blev jag. 
Vi behöver se att när folk faktiskt pratar om män och kvinnors olikheter behöver detta inte vara av ondo. 
Kanske dags att börja lyssna och själva sluta projicera våra fördomar om att olikheter=dåligt. 
Som sagt är jag minst av allt mer snurrig än när jag gav mig in i detta träsket. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: