mindprisoner.blogg.se

En blogg om retorik,filosofi och psykologi. Allt ifrån tankar om varför folk är fientliga mot tiggare, hur man på bästa sätt står upp för de svaga till hur sverigedemokraterna kom till makten med bibeln

Försvar och städade rum

Jag har tidigare alltid tänkt att anfall är bästa försvar. Detta eftersom att när du attackerar har din motståndare fullt upp med att hålla uppe garden. 
Detta innebär att du under tiden är säker från att bli anfallen. 

Men jag har ändrat mig lite.
Eller börjat se nyanserat får jag väl säga...
Det ovanstående stämmer ju fortfarande. 
Det jag har insett är att ett försvar kan också vara just vad din motståndare i boxning gör. Håller uppe garden. Skydd mot attack. 

Hur funkar detta i ett möte/samtal med människor? 
Jo. Jag har upptäckt att när jag talar med folk och ger fakta (ej råd) vill dom gärna attackera. Dom går till attack mot mig med personliga påhopp med att säga att jag okompetent t.ex. 
När jag sedan enbart påpekar min kompetens och att det jag säger har tyngd, och inte var min åsikt som jag bara hävt ur mig....då blir det väldigt tyst. 
För dom har inget på mig. Direkt ser dom att dom kan slå hur mycket dom vill, men dom kommer aldrig igenom min gard. 
Dom ser att mitt rum är städat- så när jag säger åt någon att städa kan dom inte säga "hur ser ditt eget rum ut?!". 

Jag har inget katchigt avslut, men det är en intressant reflektion. Att följa en av jordan b petersons livsregler (städa ditt eget rum innan du kritiserar omvärlden) fungerar verkligen! 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: